Visuel identitet
En visuel identitet er en samling af grafiske elementer, der bruges til at give din virksomhed personlighed og adskiller den fra andre.
Hvorfor er det vigtigt med en visuel identitet?
Fordi den hjælper din virksomhed, brand eller produkt med at skabe genkendelighed.
Derudover er den visuelle identitet også det første kunderne ser i mødet med din virksomhed, hvorfor det er vigtigt at den visuelle identitet afspejler netop dine værdier og kernefortælling samt formår at gøre indtryk i dine kunders bevidsthed.
Formår du ikke at have en tydelig og målrettet kommunikation, er de svært for din målgruppe at opdage din virksomhed og få glæde af alt det, du tilbyder.
Hvad indeholder en visuel identitet?
En visuel identitet er en samling af grafiske elementer, der bruges til at repræsentere din virksomhed og brand. De forskellige identitetselementer – logo, farver, skrifttyper, billedstil og illustrationsstil – bliver samlet i én identitetspakke, der indeholder alle nødvendige filformater. Disse præsenteres i en designmanual, der hjælper og guider til, hvordan de bruges på alt fra visitkort og brevpapir til digitalt content (fx. SoMe) og markedsføringsmateriale.
-
Designmanual, også kendt som brand-guide eller brand-book er en detaljeret guide, der beskriver retningslinjerne og reglerne for brugen af virksomhedens visuelle identitet og designelementer på forskellige platforme. Hos Munkholm Studio får du leveret din designmanual som PDF. Designmanualen hjælper dig med, hvordan du fx må anvende dit logo, farvekoder (RGB, CMYK og HEX) på hele din farvepalette, skrifttyper, billedstil m.v. Den kan også give dig en forklaring på de bagvedliggende principper og mål for valgte stilretning, herunder hvordan designvalg reflekterer virksomhedens værdier.
Designmanualen fungerer som en vejledning for både interne medarbejdere og eksterne partnere, der arbejder med virksomhedens visuelle præsentation. Den sikrer en ensartet og professionel præsentation på tværs af alle materialer og kanaler, og hjælper med at beskytte og styrke virksomhedens brandidentitet.
-
Hos Munkholm Studio er logoet ofte det første element, der præsenteres i designmanualen - og det er et helt essentielt kendetegn for dit brand. Logoet skal afspejle virksomhedens, produktets og/eller brands navn, men det er også en visuel identifikator, der bruges til at genkende og differentiere virksomheden fra andre på en unik måde.
Logoets formål er at skabe genkendelse. Det er enkelt, hukommelsesværdigt og fleksibelt. Det skal altid kunne fungere i forskellige størrelser og på forskellige platforme/medier som fx visitkort og skilte til digitale platforme som website og SoMe.
Når jeg designer logoer, differentierer jeg altid mellem et navnetræk (virksomhedsnavn skrevet med bogstaver) og et bomærke (en illustration).
Skal din virksomhed fremstå som et professionelt og seriøst brand er det vigtigt med et stærkt logo, der sætter sig fast i vores bevidsthed.
-
For at skabe en helstøbt visuel identitet er valget af en eller flere skrifttyper vigtige, da de spiller en helt central rolle i at formidle brandets karakter, differentiere det fra konkurrenterne og skabe genkendelighed og sammenhæng i deres visuelle kommunikation.
Forskellige skrifttyper har forskellige stilarter, der kan kommunikere forskellige følelser og stemninger. En tynd og elegant skrifttype kan udstråle raffinement, mens en fed og kantet skrifttype kan signalere styrke og modernitet. Skrifttyper kan også målrettes mod din specifikke målgruppe. For eksempel kan en mere formel skrifttype være passende for en finansiel virksomhed, mens en mere legende skrifttype kan være velegnet til en børneorienteret brand. Ved at vælge de rigtige skrifttyper kan du formidle den ønskede personlighed og stemning for din virksomhed.
Jeg har også fokus på, hvordan man anvender de udvalgte skrifttyper i samspil med hinanden fx. er der god balance mellem forskellige tekstafsnits, størrelser og tykkelser og hvordan man bedst guider læserens øjne gennem brugen af skrifttyperne samt skrifttypernes læsbarhed på de forskellige medier.
-
En farvepaletter er uundværlige i den visuel identitet fordi den spiller vigtig og afgørende rolle, når man ønsker at visualisere følelser og stemninger. For farver udløser forskellige følelser og stemninger. Ved at vælge bestemte farver kan du formidle en bestemt følelse eller stemning, der passer til præcis din virksomheds personlighed og værdier. For eksempel kan blå farver signalere tillid og professionalisme, mens grøn kan signalere bæredygtighed og håb. En stærk palet tager højde for både farvepsykologi, genkendelighed, værdier samt æstetik består af en håndfuld farver og nuancer, der sikrer, at du både kan skabe kontraster og opnå balance, når du eksempelvis skal arbejde med dit layout på din hjemmeside og tryksager.
-
Man siger, at et billede siger mere end tusind ord, og det giver mening, da billeder kan du vække dit brand til live og tilføje personlighed, som du måske har svært ved at udtrykke gennem ord. Definering af en billedstil er derfor en vigtig del af din visuelle identitet. I defineringen af billedstilen arbejdes der med både portræt- og stemningsbilleder samt produktbillder, så du har tydelige guidelines for alle relevante kategorier.
En veldefineret billedstil giver dig en skabelon til at skabe nye billeder og visuelt indhold, mens du stadig holder fast i den ønskede æstetik og stemning.
i designmanualen fungerer afsnittet om billedstil som en praktisk guide for fotografer, designere og andre, der arbejder med visuelt indhold. Den beskriver, hvordan billeder skal komponeres, behandles og præsenteres for at opnå den ønskede stil.
-
Grafiske elementer kan være alt fra ikoner, illustrationer og mønstre. De kan være digitale og/eller printvenlige. Det vigtigste er at man har en klar og konsekvent grafik- eller illustrationsstil, der afspejler virksomheden og er genkendelig og tiltalende for målgruppen.
Jeg designer grafiske elementer, der tiltrækker di målgruppe og appellere til deres smag, interesser og præferencer. Dette kan hjælpe med at skabe en stærkere forbindelse og engagement.
De kan skabe blikfang, fortælle historier og visualisere værdier. Når jeg skaber en visuel identitet definerer jeg derfor altid en grafik-/illustrationsstil; et fast udtryk for det såkaldte femte element.
Se eksempel på visuel identiteter
Sådan kommer du i gang
Jeg hjælper dig i mål med projektet - altid på en rolig og struktureret måde!
“Udfyld kontaktformularen” så godt du kan. På denne måde kan jeg blive klogere på, hvem du er, hvilket behov du har og hvad din virksomhed tilbyder.